SCHIELE A KRUMLOV

Český Krumlov v době Egona SchielehoČeskokrumlovský dům ve kterém bydlel Egon Schiele

Nebylo místo, které by inspirovalo Egona Schieleho více jako Český Krumlov, jedno z nejkrásnějších renesančních měst Evropy, architektonický skvost nejvyšší kvality.
Krása a poloha uprostřed české krajiny činila toto město odedávna přitažlivým pro malíře a spisovatele.

Také Schiele byl z Českého Krumlova, rodiště své matky, svého času nadšen; znal toto malé město z dětství z návštěv příbuzných a též prázdniny v období studia na Akademii trávil v Krumlově. Už v roce 1906 maluje svůj první obraz na tamější motiv - "Budějovická brána v Krumlově"; jde o Schieleho nejranější známé zpodobení města.

Po odchodu z Akademie začal Schiele rozvíjet, vycházeje ze secese a fascinován expresionismem, vlastní umělecký rukopis, který byl, a je dosud, přijímán velmi rozporuplně.

Unaven velkoměstskou Vídní, přesídlí Schiele v květnu 1910 do Krumlova, do bytu v Masné ulici č. 133, s představou zahájení nového malířského života, následován svými stejně smýšlejícími kolegy Erwinem Osenem a Antonem Peschkou. Tito tři mladí umělci vzbudili brzy u maloměstského obyvatelstva rozruch svým nekonvenčním vystupováním; přesto Schiele zamýšlel usadit se v Krumlově natrvalo. Toto městečko na Vltavě ho svými křivolakými uličkami s nakupenými starými domy inspirovalo; vždy hledal pro svoje motivy neobvyklé pohledy z výšin okolních kopců nebo zámecké věže. Mnohé z nejkrásnějších Schieleho obrazů znázorňujících město a krajinu zde vznikaly.

Schiele přišel do Krumlova téměř bez peněz, ačkoliv nemohl počítat s tím, že v tomto maloměstském prostředí prodá dostatek svých prací, aby se mohl uživit. Na podzim 1910 se tedy vrací do Vídně, aby zde přečkal zimu. Tento čas využil k navázání nebo upevnění kontaktů se svými zákazníky a mecenáši, což byl m.j. Arthur Roessler, Otto Wagner, Joseph Hoffmann a Oskar Reichel.

V květnu 1911 se stěhuje Schiele do Krumlova se svojí životní družkou Wally Neužilovou, kterou poznal jako model Gustava Klimta; nadšeně se zabydlují v zahradním domku u Vltavy obchodníka se smyslem pro umění Maxe Tschunka, kde může Schiele konečně pracovat též venku.
Venkovská idyla jeho umělecké poustevny však vzala rychlý konec: konzervativním občanům města se nelíbí Schieleho volný způsob života a především skutečnost, že kreslí akty dospívajících dívek. Počáteční přátelství se mění v otevřenou nevraživost - Schiele je nucen k 6. srpnu město opustit: "Nechci myslet na Krumlov, tak rád mám to město, ale lidé tam neví, co činí."

Vracívá se ovšem často zpět a pobývá krátkodobě v různých hostincích. Kreslí svoje "Město na modré řece" a skici zpracovává ve vídeňském ateliéru na velké formáty obrazů.

Nastavení soukromí:

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, zajištění fungování funkcí ze sociálních médií a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu. Využíváme také cookies pro remarketing, které déle využívají reklamní a sociální sítě pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas, který nám udělíte kliknutím na volbu „Souhlasím se vším“. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na volbu „Podrobné nastavení“.

Povolujete: