Po 102 letech umělci opět v zahradním ateliéru
Egon Schiele Art Centrum a Českokrumlovský rozvojový fond se postarali o nové využití zahradního domku u Vltavy, kde v roce 1911 několik měsíců žil a pracoval Egon Schiele. Majitelem velmi romanticky působícího domku „přilepeného“ ke skále je ČKRF, kterému se podařilo na precizní opravu získat prostředky z evropských fondů. ESAC si opravený dům pronajalo a dalo ho k dispozici vybraným umělcům: ne náhodou byl jedním z prvních oslovených umělců Roman Týc, který byl odsouzen a uvězněn v roce 2012 na jeden měsíc za umělecký počin, při kterém „oživil“ v Praze postavičky na semaforech pro chodce (stalo se tak přesně 100 let poté, co byl v Neulengbachu uvězněn Schiele za to, že jeho erotické kresby a akty rozvěšené v ateliéru mohly otevřeným oknem spatřit kolemjdoucí děti). Dalšími, kteří dostanou v následujícím zimním období možnost strávit v domku po jenom měsíci, jsou umělci z České republiky, Rakouska, ale i umělec z Japonska, který vedle své tvorby bude pro japonské obdivovatele Českého Krumlova a Egona Schieleho psát a odesílat do japonského tisku svůj „deník z pobytu“. O bližší zprávy nepřijdou ani čeští čtenáři denního tisku, když na konci zimy dostane na týden domek k dispozici novinář z deníku, jež je naším mediálním partnerem.
V zahradním domku mají umělci k dispozici zařízenou garsonku a malý mansardový ateliér. Garsonka je vybavena replikami Schieleho nábytku (originální kusy jsou k vidění v Schieleho Centru) včetně stoosmdesáticentimetrové postele; ovšem ti umělci, kterým by „byla malá“, mají k dispozici rozkládací pohovku. Zásadní, proč je dům pro umělce tak zajímavý, je však jeho tajuplná romantická atmosféra. Rozlehlé patrové terasy kolem domu, vzrostlé stromy a řeka zesilující pocity z působení přírodních živlů - slunce, vítr, déšť i sníh je v tomto domě velkým zážitkem; a vědomí, že prostor obýval a miloval jeden z nejlepších umělců 20. století, že tu byl šťastný a chtěl se tu usadit na trvalo, nemůže nemít vliv na uměleckou tvorbu obyvatel.
Dům bude umělci obsazen vždy od listopadu do dubna; po zbytek roku budou prostory (na jednu společnou vstupenku s ESAC) přístupné veřejnosti. K vidění bude jednak garsonka, kde si návštěvníci mohou posedět, vypít kávu, prolistovat katalogy a knihy, ale také mansardový ateliér, kde budou celou letní sezónu k vidění práce vzniklé během zimních pobytů umělců. Práce budou v jednotném formátu (cca 40 x 30 cm) a na dřevěných deskách, stejně jako Schieleho Mrtvá města, olejomalby z roku 1911. Návštěvníci budou mít k dispozici i jinak nepřístupné terasy, kde mohou za hezkého počasí posedět a prožít atmosféru místa.