Informace Egon Schiele Art Centra Český Krumlov pro novináře

2022

Tisková zpráva k nové výstavní sezóně zde

Náhledy fotografií zde

Popisky k fotografiím zde

2021

Tisková zpráva k nové výstavní sezóně zde

2020

Nová sezóna v Egon Schiele Art Centru - tisková zpráva zde

2019

UNES-CO projekt Kateřiny Šedé - tisková zpráva zde [PDF 1.57 MB].

Projekt UNES-CO - tisková zpráva zde [PDF 315 kB].

Nová sezóna v Egon Schiele Art Centru POHLEDem ŽENY - tisková zpráva zde [PDF 316 kB]. 

Kateřina Šedá nabízí v Českém Krumlově práci snů: normální život na plný úvazek - tisková zpráva zde [PDF 675 kB].

 

2018

Pro rok 2018 jsme připravili několik samostatných výstav se zastřešujícím názvem POHLED ŽENY

Výstavní projekt byl připravován v souvislosti s výročím založení Československa a s tím spojeným rovným volebním právem i pro ženy a následnou dlouhou snahou žen získat rovnoprávnou pozici i ve výtvarném umění.

Téma rovnoprávnosti výrazně oživoval první prezident T.G.Masaryk zejména svým přístupem ke vzdělávání i k volebnímu právu. Se vznikem Československa byly do Národního shromáždění kooptovány i ženy a od té doby měly možnost jako rovnoprávné volit.

První zemí, která přiznala volební právo ženám byl Nový Zéland (1893). Itálie, Francie, či Japonsko umožnily ženám volit až po roce 1945; Švýcarsko dokonce až v roce 1971. Z tohoto pohledu bylo Československo velmi pokrokové.

Samozřejmě, že situace v různých odvětvích se vyvíjela pro ženy různě. Pro umělkyně byl zahájený proces zrovnoprávnění zdlouhavý a vzhledem k reálné situaci v muzeích a galeriích se dá říci, že nebyl dokončen dosud.

Ještě dnes se k mnoha umělkyním dostáváme až prostřednictvím splupráce s jejich slavnými partnery; ani ESAC se nevyhnula tato zkušenost – nejprve jsme připravili výstavu Jiřího Koláře a až po letech výstavu Běly Kolářové, nejprve Olbrama Zoubka a až po letech Evu Kmentovou, vystavili jsme rozsáhlé dílo Josefa Váchala, ale až nyní se snažíme dát dohromady dílo jeho přítelkyně, partnerky a podporovatelky Anny Mackové; dokonce i loni byla prioritou výstava Pavla Brázdy, abychom v průběhu příprav zjistili, jakým mimořádným talentem disponuje jeho žena Věra Nováková...

Rok 2018 jsme tedy pojali jako „doplnění skutečností“ - jednak čistě statisticky, tedy poskytnout výstavní prostory v roce 2018 jen ženám, jednak obsahově, protože pohled mužů na svět zachycený v uměleckých dílech byl předkládán všem dlouhá staletí a žena měla maximálně roli modelu. Ostatně nejlépe situaci vystihuje věta známé skupiny umělkyň Guerrilla Girls: Musí být ženy nahé, aby se dostaly do muzeí?

Přesto, že si jako motto bereme výše uvedenou větu Guerrilla Girls, nezajímá nás „boj“ za práva umělkyň, nýbrž pohled žen/umělkyň na svět, zajímá nás jejich život a dílo jako výpověď o jejich chápání světa, ať už se zabývají jakýmikoliv tématy a používají jakýkoliv způsob klasické či moderní tvorby. Zásadní je pak z našeho pohledu jejich životní cesta, zkušenost, nadhled a samozřejmě neotřelý způsob vyjadřování výtvarnými technikami.

Mezi vybranými umělkyněmi jsou:

Setkání se spisovatelkou Alenou Mornštajnovou:

V rámci výstavního projektu POHLED ŽENY připravujeme na květen 2018 setkání se spisovatelkou Alenou Mornštajnovou, autorkou knih Slepá mapa, Hotýlek a Hana.

Ke 100. výročí úmrtí Egona Schieleho jsme mj. připravili:

V říjnu 2018 uplyne 100 let od předčasné smrti Egona Schieleho (12.6.1890-31.10.1918). V souvislosti s tímto výročím vydáváme v německém a anglickém překladu povídku významného jihočeského spisovatele Jiřího Hájíčka (nar. 1967) Skica dvou dívek, jejíž děj se odehrává v Českém Krumlově mezi lety 1910 a 1918.

Ikuko Miyazaki (*1954)
japonská umělkyně z Okajamy se poprvé setkala s dílem Egona Schieleho v listopadu roku 1995; zapůsobilo na ni velmi silně. Následné studium Schieleho života a díla brzy přerostlo v uměleckou tvorbu inspirovanou slavným dílem, kdy umělkyně začala nejprve převádět Schieleho autoportréty do trojrozměrných objektů, aby postupně oživila i postavy ze Schieleho okolí - zejména ženy, které umělec před více jak sto lety kreslil a maloval. Objekty různých rozměrů a různé míry inspirace budou v následujícím roce připomínat nejen Schieleho předčasnou smrt, ale zejména inspirační sílu jeho díla, jež i po sto letech ovlivňuje umělce z celého světa.

Bernadette Huber (*1962)
Egon v Krumlově 2018, videoart
na pozvání Egon Schiele Art Centra vytvořila rakouská umělkyně v českokrumlovských ateliérech animovaný film na téma návratu Egona Schieleho po 100 letech do Českého Krumlova. Film vznikal ve spolupráci s japonskou umělkyní Ikuko Miyazaki, která svolila k využití jí stvořené postavy/loutky mladého umělce v životní velikosti.

 

2017

Věra Nováková - tisková zpráva zde [PDF 618 kB].

Milý, šarmantní a laskavý Pavel Brázda odešel...- tisková zpráva zde [PDF 1.08 MB].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nastavení soukromí:

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, zajištění fungování funkcí ze sociálních médií a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu. Využíváme také cookies pro remarketing, které déle využívají reklamní a sociální sítě pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas, který nám udělíte kliknutím na volbu „Souhlasím se vším“. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na volbu „Podrobné nastavení“.

Povolujete: